De 5 voordelen van sociale media voor je bedrijf

Inhoud van dit artikel

Deel dit artikel

Sociale media, iets dat tot op de dag van vandaag niet meer weg te denken is. Het is uitgegroeid tot een onmisbaar instrument in de digitale wereld van vandaag. Platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en zelfs TikTok bieden een tal van mogelijkheden om de groei en het succes van je bedrijf te stimuleren. 

In deze blogpost bespreken we de vijf belangrijkste voordelen van sociale media voor jouw bedrijf. Een start- up die net begint met zijn online zichtbaarheid of een gevestigd bedrijf dat zijn marketingstrategie wil versterken aan de hand van sociale media? In deze blogpost krijg je meer inzichten in hoe je jouw bedrijf naar een hoger niveau kan tillen op vlak van sociale media.

1.    Een grotere zichtbaarheid en merkbekendheid

Content verspreiden verhoogt je online zichtbaarheid. Door aanwezig te zijn op sociale netwerken, heb je nieuwe kanalen om je merk bekender te maken bij het publiek. Zo verhoog je natuurlijk ook je merkbekendheid en spreek je een groter publiek aan.

Op deze manier kunnen nieuwe klanten je makkelijker vinden en je bent beter bereikbaar. Je krijgt zo ook een betere band met bestaande klanten, je schept meer vertrouwen en je band zal zo nog groter worden. Door het vertrouwen en die band zal de klant steeds weer terugkomen.

2.    Verbeterde zichtbaarheid bij Google en een hogere ranking

Potentiële klanten zijn op zoek naar informatie over je bedrijf op Google. Eén van de voordelen van actieve bedrijfspagina’s te hebben op de sociale media kanalen, is dat het je de mogelijkheid geeft om de eerste pagina van Google in te palmen met de pagina’s die jij onder controle hebt.

Wanneer je een bedrijfsnaam ingeeft, moet je maar eens kijken naar de resultaten die Google je geeft op de eerste pagina. Als het bedrijf dan over een Facebook pagina beschikt, zal die als één van de eerste zoekresultaten weergegeven worden. Ook wanneer je nog over andere kanalen beschikt zoals Instagram, TikTok of LinkedIn gaan deze ook tussen je zoekresultaten staan op de eerste pagina.

Wanneer je over positieve pagina’s beschikt, geeft dat een positief signaal aan Google. Sociale media helpt hierbij door de ranking van je bedrijfswebsite te verbeteren door zoektermen die gerelateerd zijn aan je merknaam.

3.    Hogere conversie

Elke post die jij plaatst op een sociale media platform is een extra kans om de bezoekers om te zetten naar nieuwe klanten. Door het opbouwen van klantenrelaties ga je zowel interactie aangaan met oudere klanten, nieuwe klanten en potentiële klanten.

Bij elke post die je plaatst, kan zowel een video, bericht of een reactie zijn die jij deelt, bestaat er een kans dat er iemand reageert of het zelf deelt. Elke kans voor een reactie die je kan grijpen moet je nemen want dat kan bijvoorbeeld leiden tot een bezoek aan je website, inschrijving op de nieuwsbrief,  of eender welke conversie die er zou kunnen zijn.

4.    Een autoriteit worden

Autoriteit = bekendheid. Om een product of dienst aan te raden, doen mensen dit vooral via sociale media. Nieuwe potentiële klanten gaan je merk volgen, doordat bestaande klanten je merk gaan vernoemen op hun sociale media. Je krijgt een waardevoller merk doordat meer mensen op sociale media gaan praten over je merk. Zo krijg je dus ook een grotere autoriteit.

Je autoriteit verhogen kan ook door een interactie aan te gaan met grote namen en grote bedrijven in je branche. Dit zal altijd een meerwaarde bieden voor je bedrijf.

5.    Concurrentievoordelen

Bijna zo goed als iedereen zit op sociale media en dus ook de concurrenten. Wanneer je als bedrijf niet aanwezig bent op sociale media is dat al een kans die je mist om klanten te behouden of nieuwe klanten te bereiken. Als bedrijf kan je een concurrentievoordeel behalen en opvallen in de markt door effectief gebruik te maken van sociale media.

Het succes van sociale media hangt natuurlijk ook af van de strategie die je gebruikt, de waardevolle content die je plaatst en de betrokkenheid bij het publiek dat je creëert.